THE EFFECT OF VIBROCREEPING LAW IN ACCUMULATION OF RESIDUAL DEFORMATIONS OF BENDED CONNECTING ROD BARS IN ICE
Abstract
The provision about the deformation of the bend in connecting rod bars caused by the effect of ICE amplitude-frequent working load emerged in the plane perpendicular to the plane of the swinging connecting rod served as a working hypothesis of research data. Herewith, the direction of the bending moment depends upon the presence and direction of working surfaces angle deviation (WSAD) in the connecting rod bearing. According to the data of different authors, the numerical values in the parameters of angle deviations of assembly surfaces in ICE basic parts after the first operation cycle are many folds higher than maximal permissible values. Assembly surfaces angle deviations (ASAD) in ICE basic parts are characterized by the following parameters: 1) deviation from the axis perpendicularity of cylinders and pockets of crankshaft main bearings( γ 1 ); 2) deviation from axis parallelism of the crankpins and crankshaft main journals ( γ 2 ); 3) conic crankpins ( γ 3 ); 4) axis deviation of connecting rod ends from their being in the same plane (axes misalignment) when a connecting rod bar twisted ( γ 4 ); 5) deviation from axis perpendicularity of bosses and piston openings ( γ 5 ); 6) deviation from axes parallelism in upper and bottom connecting rod ends ( γ 6 ). Analysis of the patterns on the effects of the ASAD parameters mentioned showed that when deviated from the axis perpendicularity of cylinder and bores for the crankshaft main bearings ( δ∆ = γ1 > 0)and the algebraic sum of the rest of the ( γ2+ γ3+ γ4+ γ5+ γ6 = 0,0 ) equaling 0, the connecting rod bar bend direction does not change its direction when the piston moves from the upper dead point (UDP) to the bottom dead point (BDP) and from (BDP) to (UDP).With the error status of the kind in assembly surfaces, the lengthway contact of working surfaces.
References
1. Вернигора Е.И. Перпендикулярность осей посадочных отверстий под гильзы цилиндров к общей оси отверстий коренных опор и ее допустимое значение при капитальном ремонте: автореф. дис. … канд. техн. наук. – Новосибирск, 1988. – 19 с.
2. Гринберг П.И. Исследование влияния перекосов поршня в цилиндре и эллипсности отверстия нижней головки шатуна на работоспособность шатунных подшипников и обоснование их допустимых значений при капитальном ремонте двигателя ЗИЛ-130: автореф. дис. … канд. техн. наук. – М., 1974. – 18 с.
3. Гринберг П.И, Газин А. Ремонт шатунов ЗИЛ-130 // Автомобил. транспорт. – 1970. – № 1. – С. 35–38.
4. Малахов В.С. Особенности работы кривошипно-шатунного механизма двигателя в связи деформацией блока цилиндров: автореф. дис. … канд. техн. наук. – Л., 1964. – 18 с.
5. Музырчук А.М. Исследование стабильности формы и взаимного положения несущих поверхностей в блоках цилиндров тракторных ДВС: автореф. дис. … канд. техн. наук. – М., 1965. – 18 с.
6. Усков В.П. Исследование причин, ограничивающих работоспособность коренных опор тракторных двигателей, прошедших капитальный ремонт, и путей повышения их долговечности: автореф. дис. … канд. техн. наук. – Алма-Ата, 1975. – 18 с.
7. Щетинин С.Ф. Износ и деформация базисных деталей автомобилей. – М.: Машгиз, 1962. – 99 с.
8. Бурумкулов Т.Х., Лялякин В.П., Иванов В.И. Надёжность шатунов автотракторных двигателей и требования к способу их восстановления // Техника в сел. хоз-ве. – 2003. – № 2 – С. 3–8.
9. Хрулёв Н.Д. Ремонт двигателей зарубежных автомобилей. – М.: За рулем, 2000. – 440 с.
10. Фесенко С., Кошелькин П. Повысить технический уровень авторемонтного производства // Автомобил. транспорт. – 1972. – № 1. – С. 30–31. 1
11. Инденбом В.Л., Орлов А.Н. Долговечность материала под нагрузкой и накопление повреждений // Физика металлов и металловедение. – 1977. – Т. 43, вып. 3. – С. 469–492.
12. Работнов Ю.И. Ползучесть элементов конструкций. – М.: Наука, 1966. –752 с.
13. Даниловская В.И., Иванова Г.М., Работнов Ю.И. Ползучесть и релаксация хромомолибденовой стали // Изв. АН СССР ОТН. – 1955. – № 5. – С. 102–109.
Review
For citations:
Bezborodov I.A. THE EFFECT OF VIBROCREEPING LAW IN ACCUMULATION OF RESIDUAL DEFORMATIONS OF BENDED CONNECTING ROD BARS IN ICE. Bulletin of NSAU (Novosibirsk State Agrarian University). 2014;(4):154-161. (In Russ.)