Preview

Bulletin of NSAU (Novosibirsk State Agrarian University)

Advanced search

INVESTING IN REGIONAL AIC AS A TOOL TO DEVELOP MESOECONOMICS

Abstract

The work describes the tendencies of foreign capital inflow in Russia’s economy. It also discloses the specificity of direct foreign investments realization in corporate structures by giving an example of tobacco industry. Despite anti-tobacco measures the market of tobacco products does not degrade and tobacco companies remain attractive for investors. Identification of the factors of the social-economic situation is under way. It is marked that along with the final processing of raw tobacco stock it is especially important to attract investments in tobacco farming in rural territories of Russia’s regions. The recovery of home raw stock areas of South and North-Caucasian Federal Okrugs will allow to cultivate tobacco that is competitive in the international market. Based on the analysis of regulations in raw tobacco production in different countries of the world, economic estimation is performed on the expediency of growing tobacco plantations in the southern regions of Russia. The influence of tobacco subcomplex development intensification is shown. The paper justifies the importance to disseminate Russia’s good practice of international cooperation in tobacco business to other industries.

About the Authors

I. G. Chirkova
Новосибирский государственный аграрный университет
Russian Federation


V. E. Bulgakov
Новосибирский государственный аграрный университет
Russian Federation


References

1. Захаров Ю.Н. Мировое производство табачной продукции: уровень и тенденции развития // Сб. науч. тр. Всерос. НИИ табака, махорки и табачных изделий. – 2012. – № 180. – С. 362–371.

2. Сейфулаева М.Э., Падалкина О.С. Особенности маркетинговой стратегии транснациональных корпораций в табачной промышленности в современных условиях // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. Сер. Экономика и управление. – 2012. – № 1. – С. 138–142.

3. Терсинцева Е.А. Особенности и возможности эффективного управления товарным ассортиментом торговых предприятий, реализующих табачные изделия // Наука и бизнес: пути развития. – 2013. – № 10 (28). – С. 138–141.

4. Пичугина Е.Г. Моделирование потребительского поведения при иррациональном спросе на рынке табачных изделий // Современные тенденции в экономике и управлении: новый взгляд. – 2012. – № 15. – С. 68–76.

5. Хоркина Н.А. Особенности налогообложения табачной продукции: доходы государства и стратегия производителя // Экономический анализ: теория и практика. – 2011. – № 8. – С. 39–43.

6. Sari N. On anti-smoking regulations and tobacco consumption // The Journal of Socio-Economics. – 2013. – Vol. 43. – P. 60–67.

7. Mackay J., Ritthiphakdee B. Tobacco control in Asia // The Lancet. – 2013. – Vol. 381. – P. 1581–1587.

8. Chavez M.D., Berentsen P.B.M. Analyzing diversification possibilities on specialized tobacco farms in Argentina using a bio-economic farm model // Agricultural Systems. – 2014. – Vol. 128. – P. 35–43.

9. Geist H. J., Chang K. Tobacco growers at the crossroads: Towards a comparison of diversification and ecosystem impacts // Land Use Policy. – 2009. – Vol. 26. – P. 1066–1079.

10. Климовец О.В. Формирование и развитие российских транснациональных корпораций: автореф. дис. … д-ра экон. наук. – М., 2010. – 49 с.

11. Статистика внешнего сектора ЦБ РФ [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.cbr.ru/ statistics/? Prtid=svs.

12. Gilmore A.B. Tobacco and transition: an overview of industry investments, impact and influence in the former Soviet Union [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.ataca.ru/upload/iblock/c82/ TobaccoMcKee.pdf.

13. The Rise of the Cash Machines: The Boston Consulting Group Investor Survey [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: https://www.bcgperspectives.com.

14. Информационные материалы официальных сайтов PMI, BAT, ITG [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.batrussia.ru; http://www.imperial-tobacco.ru; http://www.pmi.com/ru_ru/pages/ homepage.aspx.

15. Zhang P., Husten C. Effect of the tobacco price support program on cigarette consumption in the United States: An updated model //American Journal of Public Health. – 2000. – Vol. 90 (5). – P. 746–750.

16. The Tobacco Atlas [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://tobaccoatlas.org/costs/affordability/ cig_afford/.

17. Projections of tobacco production, consumption and trade: FAOSTAT Database [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.fao.org/docrep/006/ Y4956E/Y4956E00.HTM.

18. Романова Н.К., Саввин А.А., Исаева Л.А. Мировые товаро-сырьевые ресурсы табака в формировании табачного рынка России // Сб. науч. тр. Всерос. НИИ табака, махорки и табачных изделий. – 2012. – № 180. – С. 356–361.

19. Информационные источники [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.tpprf.ru/ru/committee/ komagro/rez; http://www.customs.ru.

20. Hossain M.M., Rahman M.M. A socioeconomic analysis on tobacco cultivation // Social Sciences. – 2013. – № 2 (3). – P. 128–134 [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.sciencepublishinggroup.com/j/ss.

21. Саломатин В.А. Развитие табаководства России: организационно-экономические и инновационные аспекты: автореф. дис. … д-ра. экон. наук. – М., 2013. – 48 с.

22. Зелимханов Ш.А. Повышение эффективности производства и первичной обработки табака (на материалах южных регионов Российской Федерации): автореф. дис. … канд. экон. наук. – М., 2004. – 25 с.

23. Нормы технологического проектирования табачно-ферментационных заводов: утв. Министерством пищевой промышленности СССР 04.12.1985 № 577/466. – М., 1985.

24. Capehart T. Trends in U.S. tobacco farming [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: www.ers.usda.gov.

25. Регионы России. Социально-экономические показатели. 2013: стат. сб. / Росстат. – М., 2012. – 990 с.


Review

For citations:


Chirkova I.G., Bulgakov V.E. INVESTING IN REGIONAL AIC AS A TOOL TO DEVELOP MESOECONOMICS. Bulletin of NSAU (Novosibirsk State Agrarian University). 2014;(3):131-136. (In Russ.)

Views: 235


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-6724 (Print)